3. Boğaz Köprüsü

Proje Bilgisi

Türkiye metropolünün kuzeyinde, Boğaz’ın üzerinde ülkenin üçüncü ve en geniş köprüsü inşa ediliyor. Asma köprüyü A şeklindeki iki adet pilon taşıyacak ve yüksekliği 330 metreye çıkacak, bu da onu dünyanın en yüksek köprülerinden biri yapacak.59 metre genişliğindeki köprü; dünyanın, üzerinde tren geçişi olacak en geniş betonarme askı köprüsüdür. 8 şeridi ve 2 raylı sistemi ile İstanbul Boğazı boyunca 1,408 metre açıklık geçecek,  Asya ve Avrupa kıtalarını birleştirecek olan  260 kilometrelik yeni Kuzey Marmara Otoyolu’nun da bir parçası olacak.

Gereksinimler

  • Karmaşık geometriye en uygun çözüm
  • Her yükseklikte en üst düzey güvenlik
  • Etkin ve kapsamlı teknik dstek
  • Mükemmel kalitede beton yüzeyi
  • Ölçülerde tam hassasiyet

Müşteri

Ana Yüklenici

ICA – IC Içtas / Astaldi  J.V.

Alt Yüklenici

Hyundai Engineering & Construction / SK Engineering & Construction J. V.

 

fjytrty
Samet Seyhan / Evans Baek
Yapım Müdürü / Deputy Project Manager

"3. Boğaz Köprüsünün pilonları konik şekil ve sayısız gömülü aksamları nedeniyle kendine has ve oldukça karmaşık.
PERI'nin büyük deneyimi sayesinde bu tip bir köprü projesinde PERI ACS sistem bizim için doğru çözümdü.
PERI ACS Sistemin bir başka pozitif yönü ise sıkı takvimimize yetkin ve kapsamlı bir destek sunması ve her
yükseklik için tamamiyle güvenli çalışma platformları sağlamasıydı."

PERI çözümü

A şeklindeki pilonların eğimli yüzeyleri için ACS-V hidrolik tırmanır sistemin ayarlanabilir bir versiyonu kullanıldı. Betonun eğimli yüzeyi için bu sistem en optimum şekilde uyarlandı. Yüksekte ve eğimli yapılarda güvenli ve ergonomik çalışma şartlarının sağlanması için çalışma platformu her zaman yatay pozisyonda tutuldu. Dikeye yakın yüzeylerde ise kalıp işlemi standart ACS-R sistemi aracılığıyla sağlandı. Pilon ayaklarında ise ACS V sistemiyle beraber ACS-P sistemi kullanıldı.

Kalıp çözümü açısından planlama aşamasında karşılaşılan en önemli güçlük; dört pilon ayağının yukarı çıktıkça kesit olarak daralmasıydı. Yapı; kesik köşelere sahip bir üçgen şekline sahip. Pilonların 3 uzun poligon tarafının uzunluğu, ayaklar yükseldikçe 1.40 metre kadar daralmakta. Çalışma platformları açısından ihtiyaç duyulan ayarlamalar, ortadaki dolgu platform yüzeylerinin komşu platformlara kolayca mesnetlenip birbirlerine bağlanması ile başarıldı. Kalıp uyarlamarı ise mesafe tutucu plakalar ve cıvatalı dolgu elemanları sayesinde gerçekleştirildi.

Ek olarak, PERI kendiliğinden tırmanır sistem, özellikle köprünün eğik kablolarını tutan ekipmanın çelik askı parçalarının montajı için de ihtiyaç duyulan gerekli esnekliği sağladı. Planlama esnasında çok büyü boyutlardaki çelik tırmanma aksamların değişen ölçü ve pozisyonları göz önüne alındı. Tırmanma aksı belirlenirken,  askı kabloları ile çakışmasını engellemek için çok iyi yönetilmiş bir planlama prosedürü uygulandı. Bunun için de çok yüksek kalitede bir ölçü doğruluğu gerekmekteydi.